Indeks Harga Pengguna Februari 2025

Inflasi Malaysia pada Februari 2025 menyederhana kepada 1.5 peratus berbanding 1.7 peratus yang direkodkan pada Januari 2025. Peningkatan sederhana ini telah didorong oleh peningkatan kumpulan utama Elektrik, Perumahan, Air, Gas & Bahan Api Lain, 2.3 peratus (Januari 2025: 2.8%); diikuti oleh Rekreasi, Sukan & Kebudayaan, 1.5 peratus (Januari 2025: 1.8%); Kesihatan, 1.0 peratus (Januari 2025: 1.2%); Pengangkutan, 0.7 peratus (Januari 2025: 0.9%) dan Hiasan, Perkakasan & Penyelenggaraan Isi Rumah, 0.3 peratus (Januari 2025: 0.5%).

Indeks Harga Pengguna Februari 2025

Namun begitu, Penjagaan Diri, Perlindungan Sosial & Pelbagai Barangan & Perkhidmatan (3.7%); Pendidikan (1.9%) dan Insurans & Perkhidmatan Kewangan (1.5%) masing-masing merekodkan peningkatan lebih tinggi berbanding bulan Januari 2025.

Manakala, Restoran & Perkhidmatan Penginapan; Makanan & Minuman dan Minuman Alkohol & Tembakau masing-masing meningkat pada 3.5 peratus, 2.5 peratus dan 0.9 peratus, kadar yang sama direkodkan pada bulan sebelumnya.

Selain itu, Maklumat & Komunikasi dan Pakaian & Kasut kekal berada dalam jajaran negatif, masing-masing merekodkan penurunan pada negatif 5.3 peratus dan negatif 0.2 peratus.

Inflasi keseluruhan bagi tempoh Januari hingga Februari 2025 meningkat 1.6 peratus, kadar yang sama direkodkan pada tempoh yang sama tahun 2024.

Kenaikan ini disumbangkan oleh Penjagaan Diri, Perlindungan Sosial & Pelbagai Barangan & Perkhidmatan (3.6%); Restoran & Perkhidmatan Penginapan (3.5%); Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain (2.6%); Makanan & Minuman (2.5%) dan Pendidikan (1.8%).

Inflasi keseluruhan secara bulanan pada Februari 2025 meningkat kepada 0.4 peratus berbanding 0.1 peratus pada Januari 2025. Kesemua kumpulan utama telah merekodkan peningkatan antara 0.1 peratus hingga 0.8 peratus, kecuali Hiasan, Perkakasan & Penyelenggaraan Isi Rumah yang merekodkan penurunan negatif 0.1 peratus.

Manakala, Maklumat & Komunikasi dan Minuman Alkohol & Tembakau masing-masing kekal tidak berubah berbanding bulan yang sama tahun sebelumnya. Kumpulan Insurans & Perkhidmatan Kewangan merekodkan peningkatan 0.8 peratus; diikuti oleh Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain dan Penjagaan Diri, Perlindungan Sosial & Pelbagai Barangan & Perkhidmatan masing-masing meningkat 0.7 peratus; Restoran & Perkhidmatan Penginapan (0.6%); Pendidikan (0.5%); Makanan & Minuman (0.2%); Pengangkutan (0.2%); Kesihatan (0.2%) dan Rekreasi, Sukan & Kebudayaan (0.1%).

Inflasi Teras

Inflasi teras mengukur perubahan dalam harga barang dan perkhidmatan, tidak termasuk makanan segar yang harganya tidak menentu serta harga barangan kawalan oleh kerajaan.

Inflasi teras pada Februari 2025 meningkat kepada 1.9 peratus berbanding 1.8 peratus pada Januari 2025.

Peningkatan ini didorong terutamanya oleh kumpulan utama Makanan & Minuman (3.8%); Penjagaan Diri, Perlindungan Sosial & Pelbagai Barangan & Perkhidmatan (3.7%); Restoran & Perkhidmatan Penginapan (3.5%); Pengangkutan (2.6%) dan Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain (2.3%).

Inflasi tanpa Bahan Api

Inflasi tanpa Bahan Api pada Februari 2025 meningkat perlahan kepada 1.6 peratus berbanding 1.8 peratus yang direkodkan pada Januari 2025 (Carta 3).

Inflasi tanpa Bahan Api meliputi semua barang dan perkhidmatan kecuali Petrol tanpa plumbum RON95, Petrol tanpa plumbum RON97 dan Diesel.

Dikeluarkan oleh:
JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA
Department of Statistics Malaysia (DOSM)
21 MAC 2025

Sekian, terima kasih.

-DOSM Keningau

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »